Rena aprilvädret

I helgen har det varit riktigt aprilväder. En blandning av sol blåst snö/hagel och regn har helgen bjudit på och måndagen har följt i samma spår fast med mera snöfall. Vi har varit ute fast vädret inte har visat sig från sin bästa sida.
På fredagen blev det att vattna lite i rabatterna för solen under påsk hade torkat ut blommbänkarna. Lördagen började vi med att bränna gammalt gräs i backen upp mot vårat hus. Senare på kvällen blev det att tända den stora majbrasan.
På söndagen ägnade vi stora delar av dagen till att rensa i våran damm som har förfallit under våra byggår. Vi plockade upp alla krukor som är synliga och med dom följde en matta av rötter och gräs. Vi fick ta traktorn till hjälp för att få upp dessa stora rotmattor. Det hade börjat likna ett träsk mer än en damm på det senaste året. Medan vi höll på att rensa så började vi prata om att förändra lite i dammen. Så nu kommer den nog att vara lite växtlös i år till vi har bestämt oss hur den ska se ut om vi ska ändra kantstenarna och ha murstenar som kant med dammduken klistrad mot murstenarna samt vilka växter vi ska ha i dammen. Ska låna lite böker och söka inspirationsbilder på nätet med tips på olika dammar så kanske vi hittar något som vi vill göra med våran damm. Så har ni sett någon snygg damm så tar jag tacksamt emot tipsen.



Det blev ingen helgbukett eftersom jag fick så fin blomma av min lillasyster med familj till påsk. Men en liten första majblomma köpte jag på fredagen som i år är grön och rosa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0