Mera snö

Sedan torsdag har det snöat och jag är så less på snön. Såg redan tidigare i veckan att det skulle bli snö hela helgen. Jag som ville få sitta ute och njuta av solen i helgen. Hörde att det finns en gammal bondepraktikan som säger att för att ta reda på när snön försvinner ska man ta in björkris på våffeldagen och så många dagar som det tar innan björkriset slår ut så många veckor kommer snön att ligga kvar. Jag undrar om det stämmer. Jag tittade tillbaka i bloggen och såg att förra året så krattade vi gräsmattan den 3 maj. Det är om ca 5 veckor det känns som om det lär dröja till kanske i slutet av maj i år innan all snö är borta och gräsmattan är så torr att det ska gå kratta.




Här är veckan bukett som jag köpte i torsdag när jag fick klart att hela helgen kommer att bjuda på snöfall och skottning. Man behöver något vackert som piggar upp. Igår fick jag skotta mig fram till ladan för att hämta påskpyntet. Snön räckte upp till midjan. Jag övervägde om det var värt arbetet med snöskottningen med tanke på att påskpyntet inte står framme så länge. Men en fördel med årets snö är att den inte är så tung med tanke på mängden. Idag ska jag ut och plumsa för att få tag i björkriset.

Igår var det meningen att vi skulle släcka lyset mellan kl 20.30 till 21.30. Men jag var mitt uppe i att lägga ett pussel så jag glömde bort tiden. Sedan middagen brann ljusen i köket och hallen men i vardagsrummet var det full belysning. Så i halva huset var det i alla fall släkt.



Imorse glömde vi bort att vi skulle ha stält om klockan när vi la oss eftersom sommartiden har börjat. Telefonen ringde kl 6.30 och vi låg och sov. Det första jag tänkte på när jag vaknade var är det redan måndag för jag trodde det var väckarklockan som rigde. Det är skönt att inse att det inte stämmer att man kan ligga kvar en stund till. Ha nu en fortsatt skön söndag. Jag ska krypa upp i soffan och titta på vackra bilder i min nya bok som jag inte har läst. 


Kommentarer
Postat av: Grannen

Ja ,nån snöbrist har vi ju inte, tyvärr. Och krattning till första maj lär ju inte hända, tur man har sen semester i år ;) Men ett litet vårtecken har vi iaf här, kattungar...hmmm vill ni ha en ;) Ha en skön påsk,och kanske så ses vi över snödrivan.

2010-03-30 @ 20:09:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0