Lilla växthuset

Vad har hänt sedan sista inlägget. Jag har varit på föreläsningar den första var med många fina trädgårdsbilder och berättelser om växter och trädgårdar. Den andra var inom ett helt annat område men som jag kan ha nytta av att få lite kunskap om.
Vi har även varit och hälsat på dottern i Luleå hela familjen. På hemvägen stannade vi i Piteå och firade min storasyster som har fyllt år. Hon fick det första exemplaret av makens små växthus för att driva plantor i. Så här ser det ut.



Vi kommer att ha dom i köksfönstret där det ska odlas tomat och gurkplantor men även chilipeppar och paprika.
Tanken med det lilla växthuset är att man kan lyfta bort glaset när dom har blivit för stora och så är det lätt att bära in och ut plantorna.

Jag har även bytt hissgardiner i köksfönstret det blev inte ljusa vår och sommargardiner utan i svart linneväv.



Hoppet om våren får istället lysa i en blommgrupp på bordet.  



När jag hadde ställt gruppen på bordet kom maken just in från garaget och undrade om jag inte hadde sett i garaget vad som fanns där. Där stod förra årets påskplantering med lökarna som jag hadde tänkt gräva ned i rabbaten i sommras. Dom lökarna hadde börjat att gro fast dom inte har fått något vatten sedan förra våren. Så det var bara att ta in krukan rensa undan de vissna bladen vattna och ställa i ett fönster.



Jag hoppas att de ska avlösa varandra så när årets lökar har blommat ut då är dessa på gång.

Ha nu en fortsatt bra vecka så ska jag försöka att inte vara så slö med inlägg.


Kommentarer
Postat av: Annelie

Vilket fynd att hitta i garaget.

Jag tycker att det är lite trist att de blommar över så fort så jag skulle verkligen behöva hitta glömda lökar jag me ;)

Vilket ursnyggt miniväxthus han gjort. Ni ska inte börja sälja?!

Kram på dig

2010-03-23 @ 15:40:19
URL: http://anniebo.blogg.se/
Postat av: Ann-Therese Tjärnlund

Vilket fint litet växthus. Jodå, ett sånt kan jag med tänka mig. Egna tomateer, not bad at all. Gardinerna var förresten snygga. Säg inte att du sytt dem? Ha det gott! //Ante

2010-03-24 @ 20:33:40
URL: http://falkan40.blogspot.com/
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Vilket snyggt o fiffigt växthus! Ett sånt hade jag gärna haft :-)



Vi måste oxå ta oss tid o fixa med våra sådder. Men tid e det ont om just nu.

2010-03-24 @ 22:52:19
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: Anonym

härligt med lökarna. Längtar tills våren kommer och man får se det man satt ute, har inte satt riktigt lika många som jag brukar, men jag ser fram emot dom som ser ut som näckrosor, var i Karlstad i våras när tulpanerna blommade och det var så fint dom hadde haft någon drive där skolklasserna fick sätta massor med lökar. Växthuset fungerar utmärkt. Ska snart sätta dom lite senare plantorna.

2010-03-24 @ 22:59:20
Postat av: Grannen

Vilket läckert växthus, ideer verkar det inte råda brist på ;)

2010-03-30 @ 20:05:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0