Valborgs

I torsdags var det Valborgsmässoafton och vi började aftonen med att äta middag för att senare på kvällen gå ner till byns majbrasa. Vi hade middagsgäster och när de kom fick vi denna vackra bukett med blommor av dom.



Till middagen provade jag att göra ett nytt recept och resultatet blev godkänt alla tyckte det var gott. Så här kommer receptet:
Skalade klyftade potatisar i en långpanna
Hackad lök strös ovanpå potatisen
Salta och ringla olja över och ställ in i ugnen på 200 C i 20 minuter.
Sen tar man ut formen och fortsätter med att lägga på ca 1,5 cm tjocka skivor fläskfile som har legat i vitlöksmarinad.
Hackad paprika jag använde en grön, röd och gul för att få lite färger.
Skivad tomater och fetaost i bitar.
Sen stoppar man i den i ugnen i ca 20 - 30 minuter till.
Till detta hade vi vitlöksbröd och en sallad gjord av isbergssallad, tomater, gurka, lite finstrimlad purjolök, äpple, soltorkade tomater, fetaost och kalamata oliver. Har inga bilder för jag glömde bort att ta kort.
Till kaffet blev det en färdig snickerskaka med grädde. Sen var det korvgrillning vid brasan och lite raketer. Jag kan berätta att i år var det första året sonen var med i manskören och sjöng. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0