Snö snö och åter snö

Här har det snöat i flera dagar och snön ligger tjock och vit över allt. Idag har det ännu inte snöat något men det är kallt ute. Vi har -18 grader ute just nu när klockan är 14.00. Jag har varit ute och skottat och är röd och kall om kinderna. Jag har skottat gångar till bastun och ladan samt skottat fram grillplatsen som vi brukar använda till nyår. Vi brukar träffas lite tidigare och börja kvällen med att grilla korv och dricka lite varm glögg vid eldstaden. Ett år var det -30 grader men vi satt ändå ute i en timme innan vi gick in och började fixa med maten och byta om inför kvällen. Ibland är det även pulkrace i backen. Så här ser det ut nu ute hemma hos oss.





Lycktstolparna har fått en ryssmössa av vit pudersnö.



Visst är det vackert men det räcker med snö nu tycker jag. Man får tänka på att nu har den mörkaste tiden passerat och det blir bara ljusare och ljusare varje dag. Något annat som påminner om att våren inte är så långt bort är att vårkatalogerna från postorderföretagen har börjat att komma med vårens klädmode.

Jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på för mat till nyår ännu. Vi har provat på att steka hel kalkon i ugnen dagarna före jul och även lagat plankstek. Jag fick 4 st plankor av svägerskan med familj när jag fylde år. Har tänkt att bjuda dem på det senare men först ville vi prova själva innan man bjuder någon annan. Det blev jättegott och en lämplig maträtt att bjuda på eftersom man kan laga maten klar och sätta plankorna i ugnen när gästerna har kommit. Angående den fylda kalkonen så är det inte en maträtt vi ska göra igen. Mycket jobb och inte värt besväret tycker vi det är godare med vanlig grillad kyckling.

Ikväll blir det att krypa upp i soffan titta i katalogerna, lösa soduku lägga lite pussel och mysa med familjen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0