Rea på blommor

I går när jag gick mellan jobben passerade jag Buketten. Utanför stod det en skylt som talade om att det var 50% rabatt på alla buketter och blomgrupper. Sådant kan jag inte bara gå förbi utan måste genast in och se vad som finns för fint. Så nu står det en rosa liten blomgrupp hemma hos oss och lyser upp vintermörkret.





Jag ska även dela med mig av en varmrätt som min svåger har efterfrågat.

Het Kycklinggratäng ( kycklingfilen går att byta ut till fläskfile istället) 

6 kycklingfiléer
2 rödlökar
1 gul paprika
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
2 msk margarin
1 tsk sambal oelek
4 msk mango chutney
3 dl matlagningsgrädde
2 dl hönsbuljong
1-2 dl riven ost
salt och peppar

Skär varje kycklingfilé i 3 mindre bitar. Bryn filéerna i matfettet och krydda med salt och peppar, Stek dem nästan klara. Lägg över i en ugnsfast form.
Hacka lök, paprika och vitlök och fräs mjukt i margarinet. Tillsätt sambal oelek, mango chutney, grädde och buljong. Låt småkoka några minuter. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över kycklingen.
Strö över riven ost och gratinera i 225 grader  ca 10 minuter. Förbered hit!

När varmrätten ska ätas:

Värm i ugn 200 grader i ca 10 - 15 minuter. Koka under tiden färsk pasta, ris eller quinoa.

När vi bjöd på den sist så använde vi fläskfilé istället och strimlade filéen. Ta då även köttbuljong eller kalvfond istället för hönsbuljong. Det här är en bra rätt att bjuda på när man är flera eftersom den går att förbereda så att man inte behöver stå i köket när gästerna kommer. Lycka till ni som vågar prova att laga till den.

Kommentarer
Postat av: Bibbi

Va kul att du vill vara med och tävla!

Ett bra recept också. Men jag tar filen då jag inte kan äta kyckling;)

Ha det gott!

Bibbi

2009-11-11 @ 21:47:13
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Ett sånt erbjudande kan man ju inte motstå! VIlken lyxbukett!

2009-11-11 @ 23:05:48
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Sv: Det låter jättefint med gardinerna o det andra!

2009-11-12 @ 23:20:50
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: Inspirera Mera

Åh vad härligt med färska blommor!

Kram Sandra

2009-11-16 @ 13:03:46
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Kicki

Smaskigt recept, måste provas nån gång.

Hälsn: grannen som har slutat att blogga ;)

2009-11-16 @ 20:19:37
Postat av: mimmi

Vad bra att du har skrivit ut receptet, barnen tyckte det var jätte gott så det ska vi göra någon gång hemma.

2009-11-17 @ 22:46:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0