Nyårs meny

Nu har jag bestämt vad vi ska äta till nyår.

Det blir till förrätt riven potatis som man steker i plättstorlek (småplättar) i ett tunntlager. Sedan kryddar man med salt och peppar. När man har lagt plättarna på tallrikarna så lägger man en klick cream fraiche och en sked stenbitsrom och finhackad rödlök ovanpå. Det lär visst vara jättegott. Vi har inte provat det förut så det är något nytt för oss.

Varmrätten blir ädelostbakad filé med rotfruktsgratäng. Ett recept som jag har hittat i en mattidning.

Till efterrätt blir det chokladrulltårta med hallonlakrits ett recept som var med i Icas buffetidning för någon månad sen.

Jag har även gjort en Jansonsfrestelse ifall man blir sugen på nattamat efter 12 slaget. Så ser mina middagsplaner ut inför årets sista dag.

Som avslutning av detta matinlägg så visar jag er lite nya och gamla julsaker. Vi kan börja med den häftiga julgranen som jag har fått av min storasyster. Jag har inte sett en sådan tidigare.



Bredvid den finns nötterna och min gamla nötknäppare som jag ropade in på en auktion för ca 30 år sedan.



På bordet i köket står en annan adventsljusstake än de som jag har visat tidigare. Den här har jag fått av min lilla syster för några år sedan.



I år fick jag en annan ljuslykta av henne. Det är den som står på vardagsrumsbordet och lyser upp i vintermörkret.



Lite mörk bild men jag tror nog att ni ändå kan se hur den ser ut. Nu väntar middagen som börjar vara klar inget spännande idag utan en vanlig ungspannkaka. Så ha det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0